Big Island

Hej!

I lördags cyklade vi till farmers market. Jag köpte en julklapp till mormor och emma :) Sen så cyklade/gick vi till Rainbow Falls, det tog typ en halvtimme för det var uppförsbacke precis HELA vägen. Men värt det var det. Jättefint. Sen var det bara att rulla ner igen, så köpte vi avokados och bananer på farmers market. En bananklase kostade bara 1 dollar. Vi köpte oss också varsin kall kokosnöt - gott. Det smakade inte så mycket mer som smaksatt vatten. Kokosen smakade inte så mycket kokos, men de smakar ju mer efter ett tag dessa var ju färska. Sen så cyklade vi hem, och gick och la oss på stranden ett tag.

På kvällen var det gratis pizza och öl på hostlet, dock ingen öl för oss...Vi satt och pratade med en dansk kille och en kvinna från Skottland, jättetrevligt. Sen blev det upp tidigt dagen efter för vi hyrde en bil med David, dock så får ju inte varken jag eller Johanna köra bil här något mer för att vi inte har något giltigt körkort här något mer. Så David (dansken) fick agera chaufför. Vi åkte till ett annat större vattenfall kommer inte ihåg vad det hette, Akela Falls or something. Jättefint var det, man fick ta sig en liten tur i regnskogen - dock med cementerad gångstig ha. Vi såg bananträd och en iguana.

Sen åkte vi mot vulkanen. Vi gick runt där och såg massa ånga komma upp. Coolt. Sen åkte vi till Lava tubes, som man kunde gå igenom där lavan en gång i tiden har runnit. Närmare kvällen åkte vi ner dit man kan se lavan rinna ner i havet. Vägen dit var på vulkanisk sten. Man satt en bit bort men man kunde ändå se lavan rinna ner  i havet, sen så satt vi och kollade på stjärnorna. Efter ett tag tog vi oss tillbaka, och jag är glad att vi köpt ficklampor!

Igår så åkte vi till Kona. Men först så skulle vi åka till Vaipea Valley (nåt liknande). Vi gick och kollade från look outen ut mot havet och bergen det var jättefint. Sen fick David för sig att vi skulle gå ner till byn och kolla. Så vi börja gå och gå och gå. Tog typ 1h innan vi var nere. Det var lite ödsligt. Men David ville komma till själva byn som han sett på bilder och  vi ville se vattenfallet på närmare håll så vi börja gå. Så kom vi till ett ställe där vägen var täckt med vatten så vi började gå lite i skogen. Men tillslut var vi tvungen att gå ner i vattnet, var jätteäckligt det var inte djupt alls men det var fullt med frukter som såg ut som stora larver eller puppor. Sen så blev det jättelerigt var så äckligt. Jag och Johanna hade bara på oss flip-flops men vi var ganska glada över det för David hade på sig vita gympadojjer, eller ja de var vita när vi började men i slutet var de svarta. Vi gick och gick och gick, tillslut kom vi fram till ett ställe där det var en grind och det står private property no trepassing. Så det var bara att vända om. Kändes lite som skräckisen "Wrong Turn". På vägen tillbaka så hörde vi också massa stoj och liv från en gård. När vi gick så kom det också en tur med hästar, där står vi med leriga flip flops i handen och ser förjävliga ut...kul. Sen så försökte vi få lift upp för den låååånga backen med en turminibuss. David fråga om vi fick åka med "yes how many?" så såg han mig och johanna.."no we´re having a tour right now." Vi tvättade sen av oss i en "bäck". Så började vi gå upp för backen. Vi försökte få lift men inte, var svinjobbigt! Tillslut fick vi lift med ett indiskt par - tack gode gud!

Sen styrde vi kosan mot Kona, där vi hyrde snorkling grejjer. Så skulle vi åka till Captain Cook för där var det chans att man kunde svimma med delfiner. Dock så hittade vi inte riktigt rätt men vi var i närheten. Där vi tänkte gå ner var det fullt med sten. Så på med grejjerna. När jag går ner i vattnet kommer det en stor våg som gör att jag tappar en simfoten, konstigt med tanke på att den satt tajt i affären. Jag försöker sätta på mig den igen kommer fler vågor och jag blir bara slungad mot stenarna. Jag tappar alla grejjerna. Trodde att jag skulle bli krossad mot stenarna, var helt skakis när jag kunde ta mig upp en bit dit vågorna inte nådde. Jag tappade dock bort snorkeln men de andra grejjerna hade jag fått tag i. Dock så hade det börjat blöda lite på knäna och det gjorde ont i ena knät. Jag skakade bara på huvudet åt David och Johanna som gav sig i väg. När de kom tillbaka hade de inte sett något, tur för mig. Men när vi står på stranden så ser vi delfiner hoppa upp ur havet. Skit coolt.

Dock så har jag ganska så ont i mitt knä nu, kan inte gå ordentligt på benet för jag kan inte räta ut benet helt för då gör det för ont, men det börjar göra mindre ont i allafall. Vi har vilat hela dan, dator, bok , film. Lite tråkigt men imorn ska vi ta bussen in till Hilo (jag kan inte cykla). Sista dagen här imorn..

Kul Linke att du skriver överallt att du saknar mig saknar er alla också!

Ja just ja- jag har fått jobb! Det är som pers.ass där jag brukade vara. Men jag jobbar på juldagen 16.30-21.30 men ääh det ger mycket pengar, jobbar nyår också 7.30-17 :) Så jag har jobb 21/12 - 6/1 inte varje dag där då men ändå! Så nån kan ju säga det till farmor så vet hon vem som tar hand om S i juletiderna.

Nu ska jag se lite true blood. / Z



Kommentarer
Postat av: mamma

Hej gumman å tack för vykortet, va skoj ni verkar ha , har ju fått uppleva massor, tråkigt på ditt knä bara hoppas det blivit bättre :-)

skoj att du fått jobb redan

nu är det inte så länge kvar till vi syns vi kommer upp den 21

kramiz mamma

2009-11-25 @ 08:18:21
Postat av: moster

Man sitter grön av avund när man läser. Saknar er allthop. Kommer bli jättekul att hela familjen träffas till jul. Längtar till julmaten....vad vi ska gluffa :D

2009-11-25 @ 08:27:51
Postat av: Pappa

Tackar för vykortet gumman,hoppas ditt knä är bättre,syns snart ju fan va skoj

2009-11-25 @ 13:35:33
Postat av: mommo

ta vara på dagarna och njut älskar dej

2009-11-27 @ 10:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0